Kopējā lauksamniecības politika (KLP) 2023.-2027.gadam ievieš uz sniegumu vērstu īstenošanas modeli, kas ļauj regulāri ziņot, uzraudzīt un izvērtēt KLP stratēģisko plānu īstenošanas sniegumu. Tādējādi tiek uzraudzīts progress, kas panākts KLP stratēģisko plānu mērķrādītāju sasniegšanā, un novērtēta KLP stratēģisko plānu intervenču ietekme, lietderīgums, efektivitāte, nozīmīgums un saskaņotība.

Snieguma īstenošanas modelis paredz, ka katru gadu tiek sagatavots gada snieguma ziņojums par KLP stratēģiskā plāna īstenošanas progresu iepriekšējā finanšu gadā.  Ziņojumā tiek ietverta kvantitatīva un kvalitatīva informācija, kas ir saistīta ar katras dalībvalsts KLP stratēģisko plānu sniegumu. Komisija, pamatojoties uz gada snieguma ziņojumos sniegto informāciju, veic snieguma divgadu izskatīšanu.

KLP stratēģiskā plāna īstenošanā panāktais progress, t.sk. gada snieguma ziņojums, tiek izskatīts arī KLP stratēģiskā plāna Uzraudzības komitejā.

Regulējums par gada snieguma ziņojumu sagatavošanu ir noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr.2021/2115 134. - 136.pantā. Gada snieguma ziņojumi tiek sagatavoti izmantojot vienotu ES fondu elektronisko sistēmu un to satura izklāsts ir noteikts Komisijas īstenošanas regulā Nr.2023/130. Katru gadu tiek organizētas arī ikgadējās izskatīšanas sanāksmes ar Eiropas Komisiju.

KLP stratēģiskā plāna (KLP SP)  gada snieguma ziņojums par 2024. finanšu gadu ir sagatavots par KLP stratēģiskā plāna īstenošanu laika posmā no 2023.gada 16.oktobra līdz 2024.gada 15.oktobrim.

2024.finanšu gadā atbalsta pretendenti saņēma maksājumus par 45 atbalsta pasākumiem/intervencēm:

  • pilnībā tika īstenotas visas 24 tiešo maksājumu intervences.
  • veikta atbalsta izmaksa 14 lauku attīstības intervencēs.
  • pilnībā tika īstenotas visas 7 intervences biškopības nozarē.

KLP atbalstu kopumā saņēma 51 068 lauksaimnieku, no kuriem 45% ir sievietes un 54% vīrieši.

Tiešie maksājumi

Tiešo maksājumu pretendentu skaits 2023.gadā bija par 4% mazāks nekā 2022.gadā, taču pieteiktā platība ir palielinājusies par 0,17%, salīdzinot ar 2022.gadu. 2024.finanšu gadā finansējuma apguve sasniedza 99,87%. Kopumā lauksaimnieku aktivitāte tika vērtēta kā ļoti laba.

Valsts strukturālās izmaiņas lauksaimniecībā atspoguļojas arī tiešo maksājumu pretendentu struktūrā, gan to skaitā, gan apsaimniekotajās platībās. Attiecībā uz tiešo maksājumu pretendentiem novērojams, ka 2023.gadā salīdzinājumā ar 2019.gadu būtiski samazinās mazo un vidējo saimniecību skaits ar platību no 3 līdz 100 ha — par 7,1 tūkst. pretendentiem jeb 22%. Savukārt saimniecību skaits, kuras pārsniedz 100 ha, pieaudzis par 0,24 tūkst. saimniecībām jeb 8%.

Tika veikti arī KLP SP grozījumi, lai pielāgotu nosacījumus un nodrošinātu lauksaimniekiem lielāku rīcības brīvību izvēlēties saimniecībai piemērotāko saimniekošanas metodi, vienlaikus sniedzot ieguldījumu kopējo vides un klimata mērķu sasniegšanā, nemazinot lauksaimnieku ienākumu pietiekamību, un saglabājot lauksaimniecības nozares izturētspēju.

Lauku attīstības intervences

2024.finanšu gadā kopumā tika īstenotas 20 lauku attīstības intervences no kurām atbalsta izmaksa veikta 14 intervencēs.

Kopumā izsludinātas 18 kārtas un uzsākta 14 projektveida (ne-IAKS) lauku attīstības intervenču īstenošana. Kopumā izmaksas tika veiktas 8 projektveida (ne-IAKS) intervenču ietvaros 31,7 milj. EUR apmērā. Projektveidīgo intervenču īstenošanā pārskata periodā bija vērojami ļoti atšķirīgi rezultāti, jo dažos projektos lauksaimnieku aktivitāte bija ļoti liela, bet citos mazāka kā sākotnēji gaidīts.

Tika īstenotas 6 agrovides intervences (bioloģiskā lauksaimniecība, zaļās joslas, zālāju apsaimniekošana un citas), kurās lauksaimniekiem bija samērā liela interese un tie uzņēmās jaunas piecu gadu saistības. Par 2023.gada pieteikumiem tika veikta finansējuma izmaksa 39,3 milj. EUR apmērā.

Jāņem vērā, ka 2024.gadā vēl turpinājās Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.-2020.gadam pasākumu īstenošana, tādēļ dažas KLP SP intervences tiks īstenotas pēc 2024.gada.

2024.gadā tika veikti grozījumi vairākās lauku attīstības intervencēs, paredzot izmaiņas, kas kopumā paplašina atbalsta saņemšanas iespējas un kas sniegs ieguldījumu lauku saimniecību konkurētspējas veicināšanā.

Nozariskās intervences:

Biškopības atbalsts - 2024.finanšu gadā biškopības nozarē īstenotas visas septiņas intervences, tādējādi īstenojot KLP SP izvirzītos mērķus un vajadzības. Intervenču īstenošanas laikā bija vērojama liela atbalsta saņēmēju interese un problēmas netika novērotas, kā rezultātā finansējuma kopēja izpilde pa intervences veidiem sasniedza 99.7%.

Atbalsts ražotāju organizācijām (RO) - lai stiprinātu mazo un vidējo lauksaimnieku pozīcijas pārtikas piegādes ķēdē, vienlaikus uzlabojot arī piegādes ķēdes pārredzamību, 2023. gada otrajā puse tika atzītas piecas jaunas RO citos sektoros – trīs graudu un divas piena nozares RO, no kurām 2024. gadā savu darbības programmu īstenoja trīs graudu un viena piena nozares RO. Darbību turpināja arī viena augļu un dārzeņu RO (savukārt četras augļu un dārzeņu RO turpina savu darbības programmu saskaņā ar R.1308/2013 prasībām). Par 2024. finanšu gadā īstenotām intervencēm darbības programmas ietvarā ražotāju organizācija saņems atbalstu sākot no 2025. finanšu gada.

Kopsavilkums par gada snieguma ziņojumu par 2023.finanšu gadu:

Pirmais KLP stratēģiskā plāna gada snieguma ziņojums ir sagatavots par KLP stratēģiskā plāna īstenošanu laika posmā no 2022.gada 16.oktobra līdz 2023.gada 15.oktobrim (t.i. 2023.finanšu gads).

2023.finanšu gadā atbalsta pretendenti saņēma maksājumus par astoņām KLP stratēģiskā plāna intervencēm – pilnībā tika īstenotas septiņas intervences biškopības nozarē (TKO3.1-TKO3.7) un tika uzsākta atbalsta izmaksa lauku attīstības intervencē LA17 “Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija”.

Biškopības nozarē tika realizēti visi septiņi intervences veidi (TKO3.1 - TKO3.7), lai mērķtiecīgi varētu sasniegt izvirzītos mērķus un vajadzības, tādējādi uzlabojot biškopības produkcijas ražošanas efektivitāti, paplašinātu tirdzniecības iespējas, stiprinātu un saglabātu bišu saimes. Intervenču īstenošanas rezultātā ir efektīvi izmantoti tam paredzētie finanšu līdzekļi 92% - 99% apmērā un nodrošinātas šādas aktivitātes:

  • 3000 biškopji saņēma konsultācijas par bišu audzēšanu un bišu slimību profilaksi, videi draudzīgu medus fasēšanu un iepakojuma izmantošanu, medus uzglabāšanu un transportēšanu.
  • Ir iepirkti un izdalīti dažāda veida varrozi ierobežojošie preparāti un paņemti 14 paraugi nozematozes monitoringa veikšanai. Iegādāti un izdalīti biškopjiem nepieciešamie aizsarglīdzekļi un aizsargaprīkojums, lai biškopji ievērotu darba drošības noteikumus.
  • Veikts bišu saimju ziemošanas monitorings un datu analīze, kā arī uzsākta jaunās informatīvās sistēmas izstrādes un darbs pie monitoringa platformas izveides internetā.
  • Ir izveidota un uzturēta bišu māšu audzēšanas darba informatīvā sistēma, veikta bišu māšu iepirkšana, ataudzēšana un novērtēšana, realizēta pieredzes apmaiņa pie ārvalstu kolēģiem.
  • Tika īstenots pētījums par medus botānisko sastāvu un tā kvalitāti, tādejādi palīdzot biškopjiem diferencēt savu produkciju ne tikai pēc organoleptiskajām īpašībām, bet arī pēc medus botāniskās izcelsmes.
  • Realizēts pētījuma projekts par biškopības produktu pārdošanas tirgiem, realizācijas plānošanu un noieta veicināšanu, patērētāju paradumiem medus un biškopības produktu izvēli un iegādi biškopības produktu.
  • Intervences realizētā pētījuma rezultātā nodrošināta pētījumu dravu ierīkošana, aprīkojums un analizēti bišu vaska un ziedputekšņu paraugi, kā arī sagatavotas un izplatītas vadlīnijas - ziedputekšņu noteicējs.

2023. finanšu gadā tika veiktas pirmās izmaksas riska pārvaldībā intervences LA17 “Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija” ietvaros, nodrošinot progresu rezultatīvā rādītāja R.5 izpildē. Atbalstu saņēma 1 868 saimniecības, kas ir nedaudz mazāk kā sākotnēji plānots. Tomēr kopējās apdrošinātās platības (vairāk nekā 340 tūkstoši ha) un dzīvnieku skaits, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, 2023. gadā nav būtiski mainījies. Lauksaimnieku aktivitāte apdrošināšanas pakalpojumu izmantošanā ir mazinājusies, jo visdrīzāk tie ir pārstrukturizējuši savu finanšu līdzekļu izmantošanu, lai kompensētu ražošanas resursu (energoresursu, izejvielu, minerālmēslu u.c. resursu) sadārdzinājumu. Tāpat, ietekme varētu būt arī no atbalsta intensitātes samazinājuma.

Citu KLP stratēģiskā plāna pasākumu īstenošana, par kuriem atbalsts paredzēts 2024.finanšu gadā (t.i. pēc 2023.gada 16.oktobra):

  • nodrošināta pieteikšanās uz tiešajiem maksājumiem un agrovides maksājumiem, un šo attiecīgo intervenču administrēšana, lai, uzsākoties 2024. finanšu gadam, pēc iespējas operatīvāk var veikt atbalsta izmaksu.
  • nodrošināta ražotāju organizācijas atzīšanas kritēriju, darbības nosacījumu un kontroles kārtības izstrāde, lai 2023.gada otrajā pusē veiktu pirmo ražotāju organizāciju atzīšanu un uzsāktu jauno darbības programmu apstiprināšanu, kuras plānots īstenot ar 2024. gada 1. janvāri ar mērķi uzlabot lauksaimnieku stāvokli pievienotās vērtības veidošanas ķēdē.
  • noritēja aktīvs darbs pie nacionālo normatīvo aktu izstrādes, lai uzsāktu lauku attīstības intervenču īstenošanu.
  • intervencēs LA6 “Atbalsts gados jaunajiem lauksaimniekiem uzņēmējdarbības uzsākšanai“ un LA5 “Atbalsts ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās” izsludinātas pirmās projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas un notikusi projektu iesniegumu pieņemšana.
  • intervencēs LA7.1 “Investīcijas meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai”, LA8 “Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai un uzturēšanai” un LA16 “Atbalsts Eiropas Inovāciju partnerības darba grupu projektu īstenošanai” izsludinātas projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas ar projektu pieņemšanu 2024.gada sākumā.
  • notika arī vietējo rīcības grupu atlase un to sagatavoto sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju izvērtēšana un apstiprināšana intervences LA19  "Darbību īstenošana saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana"  īstenošanai.

2023.gadā tika veikti arī pirmie KLP stratēģiskā plāna grozījumi ar mērķi pilnveidot atbalsta pasākumu nosacījumus korektas administrēšanas un kontroles sistēmas nodrošināšanai, ņemot vērā arī sabiedrības priekšlikumus, kas tika izteikti nacionālās likumdošanas izstrādes laikā.