Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.-2020.gadam uzraudzības komitejas reglaments

I. Vispārējie noteikumi

1. Uzraudzības komitejas (turpmāk – Komiteja) reglaments (turpmāk – reglaments) nosaka Komitejas atbildību, personālsastāvu, Komitejā izskatāmo dokumentu aprites kārtību, kā arī sēžu organizācijas un lēmumu pieņemšanas kārtību. 

2. Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.-2020.gadam (turpmāk – LAP 2014.-2020.). Komiteja ir koleģiāla institūcija, kas pārrauga Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk - ELFLA) ieviešanas gaitu. 

3. Komiteja izveidota, pamatojoties uz:

3.1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra Regulas (ES) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 47., 48. un 49. pantu (turpmāk – Vispārējā regula);

3.2. Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 1305/2013 (2013. gada 17. decembris) par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1698/2005 (turpmāk – Regula Nr. 1305/2013). 

3.3. Komisijas 2014.gada 7.janvāra deleģētās Regulas (ES) Nr.240/2014 par Eiropas rīcības kodeksu attiecībā uz partnerību saistībā ar Eiropas Strukturālajiem un investīciju fondiem 10. un 11.panta nosacījumiem;

3.4. Ministru kabineta 2014.gada 30.septembra noteikumiem Nr.599 „Noteikumi par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku un zivsaimniecības attīstībai finansējuma administrēšanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” (turpmāk – Noteikumi Nr.599), lai sekmīgi nodrošinātu LAP 2014.-2020. sagatavošanu, kā arī Latvijas prioritāšu un perspektīvu noteikšanu lauksaimniecībā, meža nozarē un lauku attīstībā.

4. Komitejas institucionālo sastāvu un tā izmaiņas apstiprina Ministru kabinets. Par Komitejas izveidošanu un Komitejas personālsastāva noteikšanu atbildīgs ir ELFLA Vadošās iestādes vadītājs. Komitejas personālsastāvs tiek noteikts, balstoties uz institūciju un iestāžu sniegtajiem deleģējumiem darbam Komitejā. Komitejas sekretariāts apstrādā Komitejas locekļu ar balsstiesībām personas datus (vārds, uzvārds, personas kods, kontaktinformācija) normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildei, kā arī sabiedrības informēšanas nodrošināšanai saskaņā ar:

4.1. šajā reglamenta noteikto kārtību;

4.2. Noteikumu Nr. 599 36. punktu;

4.3. normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā aizpildāmas, iesniedzamas, reģistrējamas un glabājamas valsts amatpersonu deklarācijas un aizpildāmi un iesniedzami valsts amatpersonu saraksti.

5. Komitejas sekretariāta funkcijas pilda ELFLA Vadošā iestāde. Informācijas apmaiņa starp Komitejas sekretariātu un Komitejas locekļiem noris, izmantojot Komitejas sekretariāta vienotu e-pasta adresi: uk.lap@zm.gov.lv

II. Komitejas uzdevumi

6. Komiteja darbojas, lai uzraudzītu LAP īstenošanas kvalitāti un pārliecinātos par LAP darbības rezultātiem un tās īstenošanas efektivitāti. Saskaņā ar Vispārējās regulas 49.pantu un Regulas Nr. 1305/2013 74.pantu, Komitejas galvenie uzdevumi ir šādi:

6.1. konsultēt un sniegt atzinumu par finansējamo darbību atlases kritērijiem četru mēnešu laikā pēc LAP apstiprināšanas lēmuma pieņemšanas, kurus pārskata saskaņā ar programmēšanas vajadzībām;

6.2. pārbaudīt LAP paredzētos pasākumus, kas ir saistīti ar to ex ante nosacījumu izpildi, par kuriem atbild Vadošā iestāde, un būt informētai par pasākumiem, kas ir saistīti ar citu ex ante nosacījumu izpildi;

6.3. piedalīties Valsts Lauku tīklā, lai apmainītos ar informāciju par programmas īstenošanu (Komitejas sēžu ietvaros Komitejai tiek sniegta informācija par Valsts lauku tīkla darbību);

6.4 apspriesties, un, ja tā uzskata par lietderīgu, sniegt atzinumu par jebkuru Vadošās iestādes ierosinātu LAP grozījumu;

6.5. iesniegt Vadošajai iestādei apsvērumus par LAP īstenošanu un novērtējumu, tostarp par darbībām, kas saistītas ar administratīvā sloga mazināšanu atbalsta saņēmējiem, kā arī uzrauga darbības, kas veiktas, pamatojoties uz tās apsvērumiem;

6.6. tikties vismaz reizi gadā un pārskatīt LAP īstenošanu un tās mērķu sasniegšanā paveikto, ņemot vērā finanšu datus, kopējos un programmas īpašos rādītājus, tostarp rezultātu rādītāju vērtības izmaiņas, paveikto skaitliski izteikto mērķvērtību sasniegšanā. Pārskatīšanas laikā jāņem vērā arī darbības rezultātu satvarā noteiktie starpposma mērķi un attiecīgā gadījumā kvantitatīvo analīžu rezultāti.

6.7. pārbaudīt pasākumus un iznākumus, kas saistīti ar LAP Novērtēšanas plāna īstenošanā sasniegto;

6.8. izvērtēt visus jautājumus, kas ietekmē LAP darbības rezultātus, tostarp darbības rezultātu izvērtēšanās izdarītos secinājumus;

6.9. izskatīt un apstiprināt gada īstenošanas ziņojumus, pirms tie tiek nosūtīti Eiropas Komisijai;

6.10. apstiprināt Komitejas reglamenta grozījumus, izņemot grozījumus Komitejas sastāvā. Gadījumos, kad tiek veiktas izmaiņas Komitejas sastāvā, Komitejas sekretariāts informē Komitejas locekļus par veiktajām izmaiņām.

III. Komitejas sastāvs

7. Komitejas sastāvā ir Komitejas locekļi ar balsstiesībām un Komitejas locekļi ar padomdevēja tiesībām. Komitejas locekļi par darbu Komitejā nesaņem atalgojumu. 

8. Komitejas locekļi ar balsstiesībām – institūciju pārstāvji, kuru dalība Komitejas sastāvā paredzēta Noteikumu Nr.599 33.punktā. 

9. Balsstiesīgās institūcijas dalībai Komitejā izvirza pārstāvi, aizpildot rakstisku vai elektronisku iesniegumu (2.pielikums), un iesniedz to Sekretariātā. Balsstiesīgās institūcijas deleģētajiem pārstāvjiem var nominēt arī aizvietotāju, aizpildot un elektroniski iesniedzot sekretariātā iesniegumu (2.pielikums). 

10. Par jebkurām izmaiņām saistībā ar institūcijas deleģēto pārstāvi darbam Komitejā, viņa aizvietotāju vai iesniegumā iekļautajā informācijā balsstiesīgā institūcija piecu darba dienu laikā elektroniski vai rakstveidā informē Sekretariātu, atkārtoti iesniedzot iesniegumu saskaņā ar reglamenta 2.pielikumu.

11. Eiropas Komisijas un neatkarīgo novērtētāju pārstāvis/pārstāvji piedalās Komitejas darbā kā Komitejas loceklis/locekļi ar padomdevēja tiesībām.

12. Sekretariāts pēc Komitejas personālsastāva apstiprināšanas vai izmaiņu veikšanas Komitejas personālsastāvā:

12.1. informē Komitejas locekļus par personālsastāva apstiprināšanu vai izmaiņu veikšanu tajā;

12.2. informē Komitejas locekļus ar balsstiesībām par valsts amatpersonas statusa iegūšanu un pienākumu iesniegt valsts amatpersonas deklarāciju saskaņā ar likuma „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 23. pantu;

12.3. saskaņā ar likuma „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 20.panta piekto daļu, nodrošina informācijas sagatavošanu un Valsts ieņēmumu dienesta informēšanu par attiecīgo Komitejas locekli ar balsstiesībām 15 darbdienu laikā pēc valsts amatpersonas statusa iegūšanas.

13. Komitejas locekļu saraksts (1.pielikums) tiek publicēts Zemkopības ministrijas tīmekļa vietnes www.zm.gov.lv sadaļā ES atbalsts > Lauku attīstība > 2014.-2020. gada plānošanas periods > Uzraudzība > Uzraudzības komiteja > Uzraudzības komitejas reglaments; pielikumi. 

14. Institūcijām, kuras deleģējušas pārstāvjus darbam Komitejā, ir pienākums nodrošināt, ka to deleģētie pārstāvji apmeklē Komitejas sēdes. 

15. Komitejas locekļi tiek atbrīvoti no pienākumu pildīšanas Komitejā šādos gadījumos:

15.1. pēc to pārstāvētās institūcijas lūguma;

15.2. pēc Komitejas lūguma un/vai Komitejas priekšsēdētāja ierosinājuma, gadījumā, ja sistemātiski netiek pildīti Komitejas locekļa pienākumi.

IV. Komitejas tiesības un pienākumi

16. Pēc Komitejas locekļu ar balsstiesībām ierosinājuma, Komiteja atsevišķu jautājumu risināšanai un papildu diskusiju rīkošanai var izveidot darba grupas (tajās var piedalīties arī eksperti, kas nav Komitejas locekļi), atbilstoši izskatāmā jautājuma būtībai tajā pieaicinot visus vai daļu Komitejas locekļu, ievērojot to kompetenci.

17. Komitejas locekļiem ar balsstiesībām ir pienākums apmeklēt sēdes un pildīt Komitejas lēmumus.

18. Ja kāds no Komitejas locekļiem ar balsstiesībām sēdē tiek aizvietots, viņa pilnvarotajai personai ir balsstiesības, kas izriet no attiecīgās institūcijas pilnvarojuma, kurš pirms Komitejas sēdes tiek elektroniski nosūtīts Komitejas sekretariātam uz vienoto Komitejas e – pasta adresi. Sēdē ar balsstiesībām piedalās tikai viens no attiecīgās institūcijas deleģētajiem pārstāvjiem – deleģētais pārstāvis vai tā aizvietotājs.

19. Komitejas priekšsēdētājs, kā arī nepieciešamības gadījumā Eiropas Komisijas pārstāvji var uzaicināt ekspertus, kas nav Komitejas locekļi, piedalīties sēdēs saistībā ar kādu konkrētu darba kārtības jautājumu. Eksperti piedalās tikai tajās diskusijās, kas attiecas uz viņu kompetences jautājumu. 

20. Komitejas oficiālo pozīciju par apspriežamajiem jautājumiem plašsaziņas līdzekļiem paziņo Komitejas priekšsēdētājs vai tā pilnvarota persona. Pārējie Komitejas locekļi var sniegt paziņojumus presei, bet viņi nedrīkst paust Komitejas oficiālo pozīciju.

V. Komitejas sēdes

21. Vadošā iestāde organizē Komitejas sēdes (turpmāk – sēdes) pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā vienu reizi gadā. Sēdes darba kārtība un informācija par sēdes norises laiku un vietu elektroniski tiek paziņota ne vēlāk kā 20 darba dienas pirms sēdes.

22. Sēdi vada Komitejas priekšsēdētājs. Komitejas priekšsēdētāja prombūtnes laikā viņa pienākumus pilda Komitejas priekšsēdētāja vietnieks.

23. Papildus sēdes var sasaukt, ja to rakstveidā pieprasa 1/4 Komitejas locekļu ar balsstiesībām vai pēc Komitejas priekšsēdētāja ierosinājuma atbilstoši 36.9. apakšpunktā minētajam, ja rakstiskās procedūras veidā netiek pieņemts lēmums. Komitejas priekšsēdētājs nosaka sēdes datumu 10 darba dienu laikā pēc Komitejas locekļu pieprasījuma saņemšanas vai rakstiskās procedūras pārtraukšanas. Sēdi sasauc ne vēlāk kā sešu nedēļu laikā.

24. Darba kārtību sagatavo Komitejas sekretariāts, un to apstiprina Komitejas priekšsēdētājs. 

25. Katrs Komitejas loceklis, kā arī Eiropas Komisijas pārstāvis, kurš vēlas papildināt darba kārtību ar papildu punktu, iesniedz savu priekšlikumu rakstveidā vai elektroniski Komitejas sekretariātā ne vēlāk kā 15 darba dienas pirms sēdes. Pieteikumā izklāsta jautājuma būtību un pamato tā iekļaušanu sēdes darba kārtībā.

26. Papildinātā darba kārtība un sēdē izskatāmie dokumenti elektroniski tiek nosūtīti visiem Komitejas locekļiem un uzaicinātajiem ne vēlāk kā 10 darba dienas pirms sēdes. Sēdē izskatāmo dokumentu izdrukas Komitejas locekļi sev nodrošina paši. 

27. Ja Komitejas locekļiem ir kādi iebildumi vai priekšlikumi par saņemtajiem dokumentiem, tie var rakstiski vai elektroniski informēt Komitejas sekretariātu ne vēlāk kā 5 darba dienas pirms sēdes. 

28. Iebildumi un priekšlikumi, kas nav saņemti 27.punktā norādītajā termiņā, tiek izskatīti Sēdes laikā.

29. Komitejas sekretariāts sagatavo izziņu par Komitejas locekļu sniegtajiem iebildumiem un priekšlikumiem par izsūtītajiem dokumentiem un ievieto to Zemkopības ministrijas tīmekļa vietnes www.zm.gov.lv sadaļā > ES atbalsts > Lauku attīstība > 2014.-2020. gada plānošanas periods > Uzraudzība > Uzraudzības komiteja > Lauku attīstības programmas uzraudzības komitejas sēdes pie attiecīgās sēdes dokumentiem. Sēdes laikā Komitejas priekšsēdētājs un Komitejas locekļi izvērtē sniegtos iebildumus un priekšlikumus, un Komitejas locekļi ar balsstiesībām pieņem lēmumu par Komitejas sēdes darba kārtību un izskatāmajiem dokumentiem.

30. Ja nepieciešams, Komitejas sekretariāts nodrošina sēdes tulkojumu angļu valodā. 

VI. Lēmumu pieņemšana

31. Komiteja ir lemttiesīga, ja tās sēdē piedalās vismaz piecdesmit procenti un viena balss no Komitejas locekļu ar balsstiesībām vai to pilnvaroto personu skaita.

32. Komiteja lēmumus pieņem Komitejas locekļiem savstarpēji vienojoties. Gadījumos, ja vienošanās netiek panākta, Komitejas priekšsēdētājs var ierosināt lēmuma pieņemšanu balsojot. Tādējādi lēmumu pieņem ar klātesošo Komitejas balsstiesīgo locekļu balsu vairākumu, atklāti balsojot. Ja balsošanā balsu skaits sadalās vienādi, izšķirošā ir Komitejas priekšsēdētāja balss. 

34. Ja Komitejas loceklis nepiekrīt Komitejas lēmumam, viņam ir tiesības prasīt, lai Komitejas sēdes protokolā tiktu ierakstīts viņa atšķirīgais viedoklis.

35. Nepieciešamības gadījumā Komiteja var pieņemt lēmumu, izmantojot rakstisko procedūru.

36. Lēmumu pieņemšanas rakstiskā procedūra ir šāda:

36.1. Komitejas sekretariāts sagatavo lēmumprojektu un lēmuma pieņemšanai nepieciešamos dokumentus un elektroniski nosūta Komitejas locekļiem saskaņošanai;

36.2. desmit darba dienu laikā pēc lēmumprojekta nosūtīšanas brīža Komitejas locekļi ar balsstiesībām rakstiski vai elektroniski paziņo par iebildumiem vai priekšlikumiem, bet Komitejas locekļi ar padomdevēju tiesībām rakstiski vai elektroniski paziņo par priekšlikumiem, attiecībā uz lēmumprojektu;

36.3. ja minētajā termiņā iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti vai iesniegtie priekšlikumi ir redakcionāla rakstura, lēmumu uzskata par pieņemtu un Komitejas sekretariāts sagatavo lēmumu parakstīšanai;

36.4. ja noteiktajā termiņā ir saņemti iebildumi vai priekšlikumi, Sekretariāts piecu darba dienu laikā par tiem sagatavo izziņu, norādot, vai attiecīgais iebildums vai priekšlikums ir ņemts vērā vai noraidīts, atbilstoši precizē lēmumprojektu un elektroniski nosūta izziņu un precizēto lēmumprojektu Komitejas locekļiem atkārtotai saskaņošanai;

36.5. divu darba dienu laikā pēc 36.4.apakšpunktā minēto dokumentu saņemšanas Komitejas locekļi ar balsstiesībām rakstiski vai elektroniski paziņo par iebildumiem vai priekšlikumiem, bet Komitejas locekļi ar padomdevēju tiesībām rakstiski vai elektroniski paziņo par priekšlikumiem, attiecībā uz precizēto lēmumprojektu. Ja iebildumi par lēmumprojektu ir saņemti no mazāk nekā 1/3 Komitejas locekļu, lēmums tiek uzskatīts par pieņemtu, un Komitejas sekretariāts sagatavo lēmumu parakstīšanai;

36.6. lēmumu ar drošu elektronisko parakstu paraksta Komitejas priekšsēdētājs. Komitejas sekretariāts divu darba dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas, nosūta apliecinātu elektroniski parakstītā lēmuma kopiju un izziņu Komitejas locekļiem. Lēmumi ar drošu elektronisku parakstu un laika zīmogu glabājas Zemkopības ministrijas dokumentu vadības sistēmā;

36.7. Komitejas sekretariāts rakstiskās procedūras veidā pieņemto lēmumu un izziņu ievieto Zemkopības ministrijas tīmekļa vietnes www.zm.gov.lv sadaļā > ES atbalsts > Lauku attīstība > 2014.-2020. gada plānošanas periods > Uzraudzība > Uzraudzības komiteja >Lauku attīstības programmas uzraudzības komitejas lēmumi.

36.8. Ja 36.5. apakšpunktā minētajā termiņā lēmums nav pieņemts, rakstisko procedūru pārtrauc, Komitejas sekretariātam par to elektroniski informējot Komitejas locekļus. 

36.9. Ja lēmums nav pieņemts, ņemot vērā Komitejas locekļu sniegtos priekšlikumus un iebildumus, Komitejas priekšsēdētājs ir tiesīgs rakstiskās procedūras veidā izskatīto jautājumu virzīt izskatīšanai atsevišķā Komitejas sēdē vai lemt par izskatāmā jautājuma iekļaušanu Komitejas nākamās sēdes darba kārtībā.

VII. Komitejas Sēdes protokols

37. Sēdes laikā tiek veikts audioieraksts, kas tiek izmantots sēdes protokola sagatavošanai un sēdes laikā notikušu detalizētu diskusiju saglabāšanai. Sēdes protokolā norāda informāciju par sēdes dalībniekiem, darba kārtību, par sēdes dalībniekiem, kas piedalījušies attiecīgajās diskusijās, pieņemtajiem lēmumiem un balsojumiem, ja tādi notikuši, kā arī, ja nepieciešams, Komitejas locekļu atšķirīgos viedokļus. 

38. Komitejas locekļi apņemas ievērot visus ētikas principus, kas saistīti ar interešu konflikta novēršanu. Gadījumā, ja kāda jautājuma izskatīšanā Komitejas loceklim ir iespējams potenciāls interešu konflikts, Komitejas dalībnieka pienākums ir par to informēt Komiteju, Komitejas sekretariātam  fiksējot to sēdes protokolā, un atturēties no viedokļa izteikšanas, lēmuma pieņemšanas un balsošanas par attiecīgo jautājumu.

39. Komitejas sekretariāts pēc sēdes sagatavo sēdes protokola projektu un piecu darba dienu laikā pēc sēdes elektroniski nosūta sēdes protokola projektu visiem Komitejas locekļiem saskaņošanai. 

40. Komitejas locekļi divu darba dienu laikā Komitejas sekretariātam elektroniski iesniedz priekšlikumus un iebildumus par protokola projektu. 

41. Ja noteiktajā termiņā priekšlikumi un iebildumi nav saņemti vai iesniegtie priekšlikumi ir redakcionāla rakstura, Komitejas sēdes protokols uzskatāms par apstiprinātu. Protokolu ar drošu elektronisko parakstu paraksta Komitejas priekšsēdētājs vai viņa vietnieks. Komitejas sekretariāts divu darba dienu laikā pēc protokola parakstīšanas nosūta apliecinātu elektroniski parakstītā protokola kopiju Komitejas locekļiem. Protokoli ar drošu elektronisku parakstu un laika zīmogu glabājas Zemkopības ministrijas dokumentu vadības sistēmā.

42. Ja noteiktajā termiņā par protokola projektu saņemti Komitejas locekļu iebildumi un priekšlikumi, sekretariāts tos izvērtē un pieņem lēmumu par sniegto iebildumu un priekšlikumu iekļaušanu vai neiekļaušanu sēdes protokolā. Sekretariāts sagatavo sēdes protokolu parakstīšanai un piecu darba dienu laikā nosūta apliecinātu elektroniski parakstītā protokola kopiju visiem Komitejas locekļiem.

43. Elektroniski parakstīto protokolu, sēdes darba kārtību un materiālus ievieto Zemkopības ministrijas tīmekļa vietnes www.zm.gov.lv sadaļā > ES atbalsts > Lauku attīstība > 2014.-2020. gada plānošanas periods > Uzraudzība > Uzraudzības komiteja > Lauku attīstības programmas uzraudzības komitejas sēdes.

44. Komitejas balsstiesīgo locekļu personas datus un Komitejas sēžu audioierakstus Komitejas sekretariāts glabā Zemkopības ministrijas datortīkla Vadošās iestādes direktorijā ar ierobežotu pieejamību (pieejams tikai sekretariāta kontaktpersonām) līdz 2028. gada 31. decembrim saskaņā ar Eiropas Komisijas un nacionālajos normatīvajos aktos noteikto kārtību, vai ilgāk, kā to paredz nacionālie normatīvie akti par kārtību, kādā aizpildāmas, iesniedzamas, reģistrējamas un glabājamas valsts amatpersonu deklarācijas un aizpildāmi un iesniedzami valsts amatpersonu saraksti vai citi normatīvie akti. 

 

Komitejas priekšsēdētāja                   P.R.Krieviņa